Záněty zevních rodidel a pochvy (vulvovaginitis)

autor MUDr. Tereza Ettlerová

Jednou z nejčastějších příčin návštěvy gynekologické ambulance jsou obtíže spojené se zánětem zevních rodidel a pochvy. Nejčastěji postihuje zánět zevní rodidla i pochvu současně- mluví se o vulvovaginitidě. Méně často je izolován pouze na jednom z těchto míst. I přesto, že příčina zánětu může být různá, jednotlivé projevy mohou být podobné a mnohdy značně obtěžující.

Projevy (symptomy) zánětu:

• Pálení zevních rodidel a pochvy.
  • Svědění zevních rodidel a pochvy.
  • Výtok různého charakteru.
  • Řezání a pálení při močení.
  • Bolest při pohlavním styku.
  • Suchost pochvy.

Pod označením zánětů rodidel a pochvy se skrývá několik jednotlivých skupin onemocnění, které je třeba zaléčit.

Typy zánětů postihující pochvu a zevní rodidla

Trichomoniáza

Původcem tohoto onemocnění je prvok Trichomonas vaginalis- bičenka poševní. Často dochází ke zhoršení příznaků v období menstruace. Přenáší se pohlavním stykem a tělesnými sekrety. Krátkodobě přežívá ve vlkhém prostředí.

Výtok je hojný, zpěněný, může zapáchat. Je nutná léčba všech sexuálních partnerů!!!

Léčba na lékařský recept: metronidazol pro léčbu všech sexuálních partnerů, možno s doplněk lokálních vaginálních globulí a mastí.
Doporučuje se abstinence alkoholických nápojů v průběhu užívání celkové léčby.

Mykóza

Velice častým vyvolavatelem poševních zánětů jsou kvasinky. Existuje zvýšená náchylnost (predispozice) ke kvasinkovým infekcím a to například v těhotenství, při neléčené cukrovce, užívání kortikosteroidů, při nošení těsného umělého spodního prádla, při užívání širokospektrých antibiotik, hormonální terapie, spolu se sexuálně přenosným onemocněním, při užívání parfémovaných toaletních pomůcek, výplachů nebo plavání ve veřejných bazénech.

Výtok je nejčastěji bělavě tvarohovitý nebo žlutavě sýrovitý.

Předcházení (prevence) kvasinkových infekci:

• Důkladné osušení intimních partií, nezůstávat ve vlhkých plavkách či šatech.
  • Po stolici se vždy utírat směrem odpředu (pochvy) dozadu (ke konečníku).
  • Nošení bavlněného spodního prádla.
  • Vyhýbání se těsnému umělému oblečení a prádla.
  • Vynechat parfémovaná mýdla na intimní partie.
  • Neužívat časté výplachy pochvy – narušují přirozené prostředí.

Léčba volně prodejná, lokální: vaginálními tabletami, globulemi, krémy, možné doplnit o výplachy.
Léčba celková na předpis je vyhrazena po uvážení pro často se opakující onemocnění.

Volně k zakoupení v lékárně v různých formách - vaginální tablety, čípky, krémy, např.: Canesten, Clotrimazol, Jenamazol, Klion D, Candibene ,Gyno- Pevaryl, Macmirror Compex- vhodný v těhotenství, Polygynax.

Lze doplnit výplachy např.: Rosalgin, Tantum rosa

Bakteriální vaginóza

Infekce způsobená mikroorganismy, které převládnou nad přirozeně se vyskytujícím osídlení pochvy. Časté v reprodukčním období. Výtok bývá lepkavý, řídký, našedlý. Často přítomen zápach, zvláště po sexuálním styku nebo ráno.

Léčba je na lékařský předpis, lokální, výplachy i celková.

Doporučeno k zakoupení pro přirozenou obnovu poševního prostředí: např.: Lacidofil, Farmalac vag. Gynoflor vag. tbl. Aflovag či výplachy např: Rosalgin, Tantum rosa.

Lactobacilóza

Příznaky jsou velice špatně odlišitelné od kvasinkové infekce. Mívá cyklický, opakující se charakter, často ve druhé fázi menstruačního cyklu. Výtok tvarohovitý, krémový, bělavý.

Léčba lokální výplachy jedlou sodou. Při opakovaných infekcích bez efektu výplachu celková antibiotická terapie na lékařský předpis.

Atrofická vaginitida

Tento druh infekce je způsoben bakteriemi při nedostatku ženských pohlavních hormonů estrogenu.

Léčba na lékařský předpis, hormonální s antimikrobiální

Smíšená bakteriální infekce

Zánět způsobený celou řadou mikroorganismů, dle odebraného vzorku kultivace nasazena.

Leták ke stažení:  Záněty-vulvovaginitis.docx