Výživa v těhotenství - obecné zásady

Správná výživa během těhotenství ovlivňuje nejen maminku, ale přispívá především k dobrému vývoji miminka, proto se doporučuje dodržovat několik obecných zásad zdravého stravování.

  • Pestrost stravy - vyvážená, rozmanitá, nápaditá strava zajistí dostatečný příjem téměř všech minerálů, vitamínů a základních živin.
  • Strava by měla být rozdělena do 5 jídel denně, nejvíce energie je vhodné čerpat ze tří hlavních jídel- snídaně, obědu a večeře.
  • Neustálý příjem potravin během dne může vést k přejídání a pozdějšímu nekontrolovanému nabývání na váze.
  • Vhodné prostředí pro konzumaci potravin je klidné místo, kde máte čas jíst pomalu, beze spěchu.
  • Vyvarujte se potravinám s plísní nebo hnilobou, nekonzumujte je ani po vykrojení postižených částí.
  • Vybírejte čerstvé potraviny.
  • Vyhýbejte se potravinám instantním, z rychlého občerstvení, polotovarům,....
  • Sledujte doporučenou dobu spotřeby potravin.
  • Nezapomínejte na dostatek pohybové aktivity.
  • Nezanedbávejte odpočinek.

 

Ryby: Dávejte přednost kvalitním mořským rybám, jejich konzumace je velice vhodná, obsahují cenné mastné kyseliny, vápník a jod. Ideální je příprava ryb dvakrát za týden.

Mléko a mléčné výrobky: Mléko je významným zdrojem vápníků a bílkovin, proto jeho konzumaci nepodceňujte. Dávejte přednost výrobkům bez příchutě, obsahují méně konzervačních látek a barviv. Ochutit je můžete dle vlastní preference medem či ovocem.

Maso: Doporučená je konzumace masa málo tučného. Maso vždy dobře tepelně zpracujte. Konzumace syrového masa je nevhodná, stejně jako vnitřnosti, paštiky, klobásy a hamburgery. Dávejte přednost masu čerstvému, nebo chlazenému před mraženým.

Vejce: Vejce jsou dobrým zdrojem bílkovin, železa, ale je důležitá jejich tepelná úprava. Denní konzumace jednoho vejce za den je doporučována. Vyhýbejte se potravinám, kde není tepelná úprava vajec dostatečná ( majonézy, pochoutkové saláty...)

Luštěniny:  Ideální konzumace luštěnin je jednou až dvakrát týdně, je ale nutný individuální přístup z důvodu možného nadýmání. Jsou nevhodné v době kojení.

Pečivo, obiloviny, brambory, těstoviny: Dávejte přednost celozrnnému pečivu, vyhýbejte se sladkému pečivu, bílým, tukovým rohlíkům, sladkým knedlíkům, koláčům a buchtám. Těstoviny i brambory jsou vhodnou potravinou pro období těhotenství.

Sladkosti: Z důvodu možného velkého váhového přírůstku je dobré hlídat příjem sladkostí. Náhradou za oblíbenou čokoládu může být ovoce.

Ovoce a zelenina: Velice významným každodenním zdrojem nezbytných součástí stravy těhotných žen je zelenina i ovoce. Je lepší dávat přednost domácí syrové zelenině a ovoci před exotickými variantami. Nejlepší je konzumovat potraviny čerstvé, případně připravené v páře.

Hygiena přípravy jídla v těhotenství se neřídí žádnými speciálními pravidly, je nutné dobře omývat maso, zeleninu i ovoce, mýt si ruce, používat nekontaminovanou vodu nejen při přípravě, ale i k samotnému pití.

 

Potraviny, které jsou v těhotenství nevhodné:

  • uzeniny,
  • syrové maso a ryby,
  • paštiky,
  • tučné výrobky,
  • sladká jídla,
  • umělá sladidla,
  • alkohol,
  • potraviny s vysokým obsahem kofeinu,
  • bylinné čaje ( jalovec, šafrán, pelyněk....),
  • hnilobou postižené potraviny,
  • výrazná koření.

 

Leták ke stažení: Výživa v těhotenství.docx (14465)